Toen we te horen kregen dat Liesbeth meervoudig gehandicapt is, gingen we er in eerste instantie van uit dat ze school zou lopen in het Bijzonder Onderwijs. Deze vorm van onderwijs was ons al bekend via Wesly, één van onze pleegkinderen. We hebben met zijn school een bijzonder goed contact en we vinden dan ook echt dat hij er op de juiste manier begeleid wordt. Voor Liesbeth bleek het vinden van aangepast onderwijs echter niet zo eenvoudig. Omdat zij zowel motorisch als auditief en visueel gehandicapt is konden wij geen school in de buurt vinden die de juiste begeleiding kon bieden. Zo begonnen we er over na te denken om haar, mét persoonlijke begeleider, in het gewone onderwijs te laten schoollopen.
Het meest evident leek het ons om Liesbethje naar dezelfde school te laten gaan als waar onze andere kinderen gingen. Na langdurig nadenken (en veelvuldig vergaderen) besloot deze school echter dat deze taak te zwaar voor hen was.
Gelukkig vonden we een ander schooltje in de buurt (Kleuterschool Floréal, Ronse) wél bereid om Liesbeth in te schrijven. Liesbeth was dus net twee en een half jaar oud toen ze bij juffrouw Corinne terechtkwam. Van bij het begin was er de bereidheid van juffrouw Corinne en haar collega juffrouw Carine (de hele school bestaat uit twee klassen!) om Liesbethje gewoon mét haar handicaps te aanvaarden als elke andere kleuter. Een houding waarin de kleuterjuffen volledig werden gevolgd door de kleuters van de beide klassen, én door hun ouders. We voorzagen assistentie voor Liesbeth tijdens alle uren die ze op school doorbracht. Twee dagen per week krijgt Liesbeth daarvoor een stagiaire ter beschikking van het zevende jaar verzorging (gemeenschapsonderwijs Oudenaarde). De andere dagen worden opgevuld door Sarah, de PAB, of door mezelf. Tijdens de schooluren krijgt Liesbeth ook regelmatig Bobath-kiné of Bobath-logo. Twee keer per week heeft ze ook twee uurtjes begeleiding door een GON-leerkracht.
Liesbeth doet zoveel mogelijk mee aan de gewone klas-activiteiten. Haar rolstoel wordt enkel tijdens de pauze
gebruikt, voor op de speelplaats of in het speelzaaltje. In de klas zelf gebruikt ze een aangepaste kleuterstoel, waardoor ze op gelijke werkhoogte zit als de andere kleuters, wat haar integratie natuurlijk bevordert. In de eerste periode in de kleuterschool speelde Liesbeth vooral graag op het tapijt. Nu zit ze ‘t liefst van al aan de werktafel (schilderen, lijmen, kleien,…) of aan de voelbakken. maar ook de puzzeltafel, de poppenhoek en het bibliotheektafeltje worden regelmatig door haar gebruikt.
De andere kleuters aanvaarden moeiteloos dat Liesbeth “anders” is en bij sommige activiteiten meer hulp nodig heeft. Meer nog, de kleuters proberen haar zelf bij allerlei dingen te helpen. Zo lukt het al heel goed om haar tijdens de koek- en drankmomenten tussen andere kleuters aan tafel te zetten, die haar dan helpen bij het drinken uit haar fles en haar koek naar haar mond brengen.
Liesbeth gaat nu een paar dagen per week voltijds naar school. Andere dagen blijft ze in de namiddag nog thuis, vaak gewoon omdat ze te moe is of (door haar nachtapparatuur) niet goed geslapen heeft. We hopen tegen eind juni dit voltijds naar school gaan te kunnen opbouwen.
Ze leert heel veel van de leeftijdsgenootjes, maakt ook goed contact met hen. Wonderlijk om te zien hoe een niet-sprekend en (behalve de uurtjes waarin ze haar spoel draagt) doof kind zich zo goed kan laten begrijpen door de andere kinderen en de begeleiders.
We zijn dus nog steeds erg blij met onze keuze voor inclusie. Belangrijk is wel dat we een schooltje vonden dat er echt voor open staat, én dat je als ouders toch moet kunnen voorzien in assistentie, zodat de verplaatsing, verzorging en begeleiding geen té zware opdracht wordt voor de leerkracht. Sommige materialen moeten “op maat van Liesbeth” worden aangepast (voor de taalactiviteiten voorzien we bijvoorbeeld geplastificeerde plaatjes over het thema van de week) en ook daarin is er een taak voor ouders en andere begeleiders weggelegd. Maar mits er een goede samenwerking is tussen ouders en school blijkt inclusief onderwijs ook voor een meervoudig gehandicapt kind heel goed haalbaar.