Ga naar de inhoud Ga naar de navigatie Ga naar zoeken

Clowntje Liesbeth

Liesbethje heeft sinds vorige week een krijtbord in de klas. We krijtbord hebben ‘t zelf gemaakt hier thuis, met vereende krachten.
‘t Is breed genoeg om er samen met een klasgenootje aan te werken en de achterkant is verhoogd, zodat het een schuin blad vormt. Dat maakt het immers voor Liesbeth makkelijker om een goede houding aan te nemen. Door haar visusprobleem is ze snel geneigd om haar gezicht naar het voorwerp (het bord in dit geval) toe te brengen, waardoor ze helemaal in elkaar gedoken gaat zitten. Als het bord een hellend vlak is gaat ze zich rechter houden.
Het bord, in elkaar geknutseld met restmateriaal dat we hier nog staan hadden en voorzien van bordfolie (Blokker), laat Liesbeth nu toe om met dikke krijtjes (stoepkrijt) te experimenteren.

clowntje Behalve “werken” leert Liesbeth ook socialer worden in de kleuterklas. Dat uit zich op velerlei manieren. Ze vind het bijvoorbeeld heel prettig om “versierd” te worden, een stempel te krijgen (als beloning) of een rode neus zoals een echte clown.
Ook begint ze meer en meer gebruik te maken van de smoggebaren die ze kent en ze gebruikt ze nu soms ook met zin voor humor.
Zo doet ze iets waarvan ze wel weet dat ze dat niet mag en in plaats van reactie van ons af te wachten zwaait ze zelf met haar vingertje heen en weer voor haar gezichtje (ons gebaar voor “mag niet!”). Grappig om te zien en dus behaalt ze ook het beoogde resultaat: er wordt mee gelachen in plaats van boos geworden omdat ze bijvoorbeeld haar bestek op de grond gooit.

De nachten zijn nog steeds een probleem. Haast niet te geloven met hoe weinig slaap Liesbeth de dagen doorkomt!
Als ze uitzonderlijk een keertje slaapt tot kwart voor zes (zoals deze ochtend) wordt ze haast de hemel in geprezen! Soms beslist ze al veel vroeger (één keer deze week zelfs iets na 23 uur!) dat haar nacht er op zit!
En toch brengt ze meestal de dagen door met een glimlach op haar snoetje (en af en toe een boze bui zoals elke kleuter) van de ene spelactiviteit naar de andere. Haar vermogen tot concentratie is zichtbaar toegenomen en ‘t lukt haar alsmaar beter om een poosje met één en dezelfde activiteit bezig te zijn.

9.02.07. Liesbeth .

Laat een reactie achter




Textile hulp