Een aantal jaren geleden is het KA van Oudenaarde, opleiding Zorg, begonnen met inclusie-stages.
In de beginfase was er één inclusie-stagepost, bij Liesbeth. Vandaag is dat project al zo gegroeid, dat elke leerling de kans heeft om één trimester zo’n inclusie-stage te doen.
Deze stages, waarbij de leerling één à twee dagen per week een kind met een handicap begeleidt op school en thuis (middagpauze, en het eerste uurtje na schooltijd) blijken een succes te zijn voor alle partijen. De leerlingen doen nu niet meer alleen ervaring op met bejaarden en in de kinderopvang, maar leren ook hoe ze met een gehandicapt kind kunnen omgaan. Omdat ze deze kinderen begeleiden tijdens hun schooluren in het gewone onderwijs, leren ze ook nadenken over het aanpassen en “op maat maken” van de leer- en speelactiviteiten in het kleuteronderwijs. Door hun contact tijdens hun stage-uren, met zowel de thuissituatie van het kind, als de schoolomgeving, wordt van hen ook verwacht dat ze voldoende informatie overbrengen van school naar thuis en omgekeerd.
In deze periode, van begin september tot eind november, is Mascha de stagiaire die aan Liesbeth is gelinkt.
Dat het klikt tussen hen is wel duidelijk! Communiceren doen ze via SMOG en ook dat lukt blijkbaar!
Samen met haar klasgenoten leerde Mascha vorige week hoe ze Thema-PowerPoints kan maken, een manier om het weekthema van de kleuterklas duidelijker te maken voor kinderen met een auditieve en/of mentale handicap. De uitleg van de juf, bedoeld om woordenschat aan te leren, wordt immers omgezet in beelden en eventueel gebaren. Aan de leerlingen werd ook getoond hoe ze met gebruik van PowerPoint zelf selectiespelletjes kunnen maken.
Nu er gelukkig meer en meer mensen met een handicap zijn die over een PAB-budget beschikken, is er een vrij grote kans dat enkele van deze leerlingen als assistent aan het werk zullen gaan. Door hun stage in inclusie zijn ze in elk geval voorbereid, niet alleen op het ADL-gedeelte van hun taak (het verlenen van hulp bij de activiteiten dagelijks leven, zoals bad, toilet, …) maar ook op het inventieve dat vaak verwacht wordt van een goede assistent (het inschatten van de haalbaarheid van een activiteit en het zorgen voor de eventuele aanpassing). Wie op zoek is naar een assistent met deze vaardigheden kan altijd informeren in hun school !