Hoe stil het hier is in huis tijdens de schooldagen wordt nog geaccentueerd door de rust op straat. Aan onze straat wordt immers al een paar maanden gewerkt en de werken zullen pas tegen Pasen 2008 worden afgerond. Doorgaand verkeer is er dus niet, maar gelukkig doen de wegenwerkers wel hun best om te zorgen dat we met de rolstoel van Liesbeth naar buiten kunnen.
De eerste schoolweek zit er op en stilaan geraken we weer in een stramien. Zo’n structuur is nodig om ‘t leven van Liesbeth als inclusieleerling in goede banen te leiden zonder dat de druk op de juffen (de school) en op ons gezin te groot wordt.
De nieuwe stagiaire, Macha, is vandaag voor ‘t eerst verantwoordelijk voor de assistentie op school. En straks komt ook Stien na haar bevallingsverlof weer kiné geven aan Liesbeth, waardoor ze weer aan haar zes beurten per week geraakt.
De thema’s voor de eerste maanden school zijn gekend en dus kunnen we weer aan de slag om de bijbehorende PowerPoints te maken. Voor september hebben we “Mijn klas, mijn school”, “Mijn vriendje en ik” en “Ik was mij”.
Voor deze laatste PowerPoint heb ik vooral gewerkt met Sclera (zie voorbeeld) zodat Liesbeth stilaan ook leert om symbolen te begrijpen. Dat zal het werken met Mind Express (wat we willen introduceren zodra het Vlaams Fonds akkoord gaat) makkelijker maken.
Hoe belangrijk die kleuterklas-jaren in de schoolloopbaan van een kind zijn werd hier vorige week nog eens geïllustreerd. We hadden namelijk enkele dagen de eerste kleuterjuf (juffrouw Julia) van onze oudste te logeren. Jonathan is bijna 23 en de band is er nog!